loading...
پاسارگاد ما || مرجع تاریخ ایران و جهان باستان
آخرین ارسال های انجمن
محمد امین بازدید : 265 یکشنبه 29 بهمن 1391 نظرات (0)

http://up.daniyalonline.com/images/84l3g1brrh8gsrtrkvjs.jpeg

کسی که بر قلب خود غلبه نکرد بر هیچ چیز غالب نخواهد شد. زرتشت
.
.
.
.

رفتار کن با دیگران همانطوری که توقع داری که دیگران با تو رفتار کنند.زرتشت

.
.
.
.

آنچه را گذشته است فراموش کن و بدانچه نرسیده است رنج و اندوه مبر .زرتشت
.
.
.
.

کسی را فریب مده تا دردمندنشوی زرتشت

.
.
.
.

با مردم یگانه باش تا محرم و مشهور شوی زرتشت

.
.
.
.

کسی که بر قلب خود غلبه نکرد بر هیچ چیز غالب نخواهد شد. زرتشت

.
.
.
.

رفتار کن با دیگران همانطوری که توقع داری که دیگران با تو رفتار کنند.زرتشت

.
.
.
.

آنچه را گذشته است فراموش کن و بدانچه نرسیده است رنج و اندوه مبر .زرتشت
.
.
.
.

کسی را فریب مده تا دردمندنشوی زرتشت

.

... متن کامل و ادامه متن فوق و ادامه سخن زیبای زرتشت در ادامه مطلب ...


محمد امین بازدید : 271 پنجشنبه 19 بهمن 1391 نظرات (0)

همانگونه که هر کشوری  پرچمی دارد و یا هر شرکت، سازمان یا گروه برای شناسایی و همبستگی بهتر افرادش و بر اساس  کارشان  یا علامتی را برمی‌گزینند، دین‌ها و مذاهب نیز بنا براقتضای مکانی و زمانی و برای همبستگی  و شناخته  شدنشان، از سمبل یا نمادی  بهره می گیرند و این  و سمبل علاوه بر این که سبب همبستگی  افراد آن گروه است، مورد احترام ایشان نیز هست. برای نمونه پیروانِ دینِ مسیحیت از  یا نشانِ صلیب بهره می‌گیرند، با دانایی از این که صلیب  برگرفته از علامتِ  خورشید در دورۀمیتراییسم است.  پیروان  یهود، ستارۀ شش پر یهودا را  که برگرفته از پرتوِ خورشید می باشد، به‌عنوانِ سَمبُلِ دینیِ خود برگزیده‌اند.
زَرتُشتیان نیز از  نَماد  فِرَوَهَر بهره می گیرند و با اندیشۀ  نیک می‌دانند که در این ،  بسیاری از  اندیشه‌ها و گفته های نیک اشوزَرتُشتنهفته است؛ همبستگی، برابری زن  و مرد، احترام به مقامِ بشریت، دادگری،  آبادانی، پاکیزه نگهداشتنِ  زمین، محیط  زیست و دیگر نیکویی ها، پاک نگهداشتنِ جسم و روان و دوری  گزیدن از کژی‌ها نمونه‌هایی از این اندیشۀ والا و ارزشمند است. این نقش در همۀ مکان‌های سپندینه، رسانه های گروهی زرتشتیان و یا با هر فرد نیک نهاد دیده می شود.

بیانِ نِگاره (نقش)  فِرَوَهَر

روشن تر و نیک تر بدانیم سَمبُل و نَماد  فِرَوَهَر شامل سه پَند نیک: اندیشۀ نیک، گفتار نیک و کِردار نیک برای پیروانِ کیش اَشو زَرتُشت است.

religions zoroastrian  6 fravahar نَماد فِرَوَهَر | تاریخ ما Tarikhema.ir


... متن کامل و ادامه متن فوق و توضیحات کامل نماد فروهر در ادامه مطلب ...

محمد امین بازدید : 324 یکشنبه 08 بهمن 1391 نظرات (0)
نماد فروهر

همانگونه که هر کشوری  پرچمی دارد و یا هر شرکت، سازمان یا گروه برای شناسایی و همبستگی بهتر افرادش و بر اساس  کارشان نماد یا علامتی را برمی‌گزینند، دین‌ها و مذاهب نیز بنا براقتضای مکانی و زمانی و برای همبستگی  و شناخته  شدنشان، از سمبل یا نمادی  بهره می گیرند و این نماد و سمبل علاوه بر این که سبب همبستگی  افراد آن گروه است، مورد احترام ایشان نیز هست. برای نمونه پیروانِ دینِ مسیحیت از نماد یا نشانِ صلیب بهره می‌گیرند، با دانایی از این که صلیب  برگرفته از علامتِ  خورشید در دورۀمیتراییسم است.  پیروان  یهود، ستارۀ شش پر یهودا را  که برگرفته از پرتوِ خورشید می باشد، به‌عنوانِ سَمبُلِ دینیِ خود برگزیده‌اند.
زَرتُشتیان نیز از  نَماد  فِرَوَهَر بهره می گیرند و با اندیشۀ  نیک می‌دانند که ...



... متن کامل و ادامه متن فوق در ادامه مطلب ...

محمد امین بازدید : 368 شنبه 16 دی 1391 نظرات (0)

در حالی که هارپاگ ، فرمانده ی سپاه پارسی ، آسیای صغیر و جزایر یونانی نشین غرب ایران را ـ در پی فتح لیدیه ـ مطیع پادشاه پارس می کرد ، کوروش با احساس خط از ناحیه ی آسیای مرکزی ، به سوی مشرق رفت تا با مردمان آن دیار که پیش از این از پادشاه ماد تبعیت می کردند و با سقوط ماد ، بر وی شوریده بودند ، نبرد کند . برخوردهایی که بین سالهای 545 تا 539 ق . م میان کوروش و قبایل این منطقه رخ داد ، مبهم و اندک گزارش شده است . سکوت هرودوت درباره ی برخوردهای کوروش در این منطقه ، بر ابهام موجود افزوده است . پادشاه پارسی ، در این شش سال سرزمین های کرانه ی دریای خزر تا هند را تابع ایران کرد . در این نبردها ، شهز بلخ ( باکتریا ) فتح شد و فرمانروایان مرو ( مرگیانا ) و سمرقند ( سغدیانا ) خراجگزار ایران شدند . کوروش تا کناره ی رودخانه ی سیردریا ( یاکسارتس ) پیش رفت و استحکاماتی در آنجا بنا کرد که...







متن کامل و ادامه متن فوق در ادامه مطلب...

محمد امین بازدید : 294 جمعه 15 دی 1391 نظرات (0)

پس از مرگ کروش پسر بزرگش کمبوجیه به حکومت رسید کمبوجیه دستور داد تا برای حمله به مصر آماده شوند کمبوجیه قبل از حمله به مصر برای حفظ پادشاهی خود دستور داد تا برادر کوچک خود بردیا را به قتل برسانند.

در سال ۵۲۹ قبل از میلاد سپاهیان کمبوجیه با عبور از شام و غره در امتداد خط صاحلی بسور سحرای سینا پیشروی کردند آماسیس فرعون مصر که فکر می کرد کمبوجیه قصد دارد از طریق دریا به او حمله بکند نیروهایش را در ساحل جمع کرد ولی کمبوجیه از صحرای سینا به مصر حمله کرد آماسیس دستور داد که سربازان مصری برای دفاع از خشکی آماده شوند ولی با مرگ او سربازان مصری نتوانستند مقاومت کنند و مصر سقوط کزد.

با سقوط مصر حاکم لیبی فورا هدایایی به کمبوجیه فرستاد و لیبی را جزو مناظق تحت سیطره ی ایران اعلام کرد.

کمبوجیه در مصر نیز مانند رفتار کوروش در بابل عمل کرد و به آداب و رسوم مردم احترام گذاشت و کاهنان معبد وی را فرعون خواندند.

کمبوجیه چندی بعد با خواهر خود رکسانا ازدواج کرد ولی...







متن کامل و ادامه متن فوق در ادامه مطلب...

محمد امین بازدید : 291 جمعه 15 دی 1391 نظرات (0)
محمد امین بازدید : 294 جمعه 15 دی 1391 نظرات (0)

در روایات زرتشتی چون زند بهمن یسن*، جاماسپنامه، منظومه زراتشت نامه** و گوشه هایی از نسکهای دیگر زرتشتی چون یشتهای کهن و یک آیه از گاتها، از سه شخصیت و سه منجی نام برده میشود که پس از زرتشت خواهند آمد، از این سه شخص بدون شک در اوستای اصیل و دست نخورده زرتشت که بر روی دوازده هزار پوست گاو نوشته شده بود و در خزانه شاهی نگهداری میشد و به دست اسکندر مقدونی گجستک در جریان آتش سوزی پارسه، سوخته شد، نام برده شده بوده است که بخشهایی از آن در اوستای نو منعکس شده و در متون پارسی میانه نیز منعکس گشته است. آن سه منجی به شرح زیر است:

۱-اولین شخص در زبان اوستایی اخوشیت‌ ارته نام دارد، که در زبان پهلوی اوشیدر بامی نامیده شد.
۲-دومین شخص در زبان اوستایی اخوشیت مانگهه نام دارد، که در زبان پهلوی اوشیدر ماه نامیده شد.
۳-سومین شخص در زبان اوستایی استوت‌ارته نام دارد که اورا غالبا با لقب سوشیانت*** میشناسند.








متن کامل و ادامه متن فوق در ادامه مطلب...

محمد امین بازدید : 275 شنبه 09 دی 1391 نظرات (0)

آنچه را گذشته است فراموش کن و بدانچه نرسیده است رنج و اندوه مبر
۲٫ قبل از جواب دادن فکر کن
۳٫ هیچکس را تمسخر مکن
۴٫ نه به راست و نه به دروغ قسم مخور
۵٫ خود برای خود، زن انتخاب کن
۶٫ به شرر و دشمنی کسی راضی مشو




متن كامل و ادامه متن فوق در ادامه مطلب...


محمد امین بازدید : 272 چهارشنبه 06 دی 1391 نظرات (0)

ـ آیا میدانید : ۲۹ اکتبر روز جهانی کوروش کبیر است و این روز فقط در تقویم ایران نیست؟

ـ آیا میدانید : چند سال دیگر ، با نابودی کامل تخت جمشید باید سپاسگذار کشورهایی چون فرانسه باشیم که چندی از تخت جمشید را در موزه های خود حفظ کردند.

 

ـ آیا میدانید: اولین سیستم استخدام دولتی به صورت لشگری و کشوری به مدت ۴۰سال خدمت و سپس بازنشستگی و گرفتن مستمری دائم را کورش کبیر در ایران پایه گذاری کرد.

ـ آیا میدانید : کمبوجیه فرزند کورش بدلیل کشته شدن ۱۲ ایرانی در مصر و اینکه فرعون مصر به جای عذر خواهی از ایرانیان به دشنام دادن و تمسخر پرداخته بود ، با ۲۵۰ هزار سرباز ایرانی در روز ۴۲ از آغاز بهار ۵۲۵ قبل از میلاد به مصر حمله کرد و کل مصر را تصرف کرد و بدلیل آمدن قحطی در مصر مقداری بسیار زیادی غله وارد مصر کرد . اکنون در مصر یک نقاشی دیواری وجود دارد که کمبوجیه را در حال احترام به خدایان مصر نشان میدهد. او به هیچ وجه دین ایران را به آنان تحمیل نکرد و بی احترامی به آنان ننمود.

ـ آیا میدانید ؟



ادامه متن فوق و ادامه مطلب در ادامه مطلب...

محمد امین بازدید : 450 چهارشنبه 08 آذر 1391 نظرات (0)
زرتشت و دین ایرانی : تعالیم زرتشت





تعاليم زرتشت

زرتشت را ما »پيامبر « می ناميم، و تعريفی کە از پيامبر داريم تعريفی است کە توسط
اديان سامی (يهوديت، مسيحيت، اسلام) در ذه ِ ن ما جا گرفته است؛ لذا همراهِ نام زرتشت در
ذهن ما شخصيتی همچون موسا و عيسا و پيامبر اسلام شکل می گيرد. حتی مؤلفان متأخِر
زرتشتی کە در زمان خلافت عباسی تأليفاتی در تفسير اوستا کردند، زيِر تأثير همين برداشتِ
ذهنی، شخصيتی را برای زرتشت ساختند کە با شخصيت اصلی او متفاوت بود و شباهت
بەانبيای سامی داشت.
ولی زرتشت در تعريفی کە در ذهن ما از »پيامبر « وجود دارد نمی گنجد. پيامبر در اديان
سامی مردی است کە خدا پيش از آفرين ِ ش جهان تصميم گرفته بوده کە او را در زمان مشخصی
از شک ِ م مادری بەدنيا بفرستد و او را پيکِ خاص خويش قرار داده پيامها و دستورها و احکام
خويش را بە وسيلۀ او بەمردم برساند، و او حاک ِ م اعلای مردم (پيامبرشاه) باشد. وظيفۀ پيامبر
در اديان سامی آن بوده کە خدا را بەمردم بشناساند، مردم را از خشم و قهر او بيم دهد، و بە زور
و تشر و ﺗﻬديد وادار بەستايش و پرستش خدا و اطاعت از خودش کند. ذليل و خفيف و تسليم و
فرمان بر بودنِ مردم در برابر زور و خشم و جباريتِ خدا و ارادۀ پيامبرش اساسی ترين بخش
تعليم پيامبران سامی است .


متن کامل و ادامه متن فوق در ادامه مطلب...
محمد امین بازدید : 321 چهارشنبه 08 آذر 1391 نظرات (0)
زرتشت و دین ایرانی : ظهور زرتشت - بخش دوم -


فلسفۀ بعثت زرتشت را خودِ او در يکی از سرود ههايش چنين بيان کرده است:
وقتی بەسبب رفتار ناشايستِ ديواپرستانِ مردم فريبْ ستم و رنج و فساد در جهان گسترده
شد و مردم فريب ديوَها را خوردند و بەبدکاری گرويدند، گِئوش اُروَن (روح هستی/ جهان
معنويت) دست استغاثه بەدرگاه پروردگار بلند کرد و از ب یياوری و بی رهبری و بی حامی بودنِ
خويش گله کرد و از پروردگار استدعا نمود کە کسی را بفرستد تا مردم و جهان را از دست ديوَها
برهانَد و رنج و فساد را از جهان براندازد. پروردگار بە َ ارتَە کە من ِ ش راست کرداری و عدل و
داد و خلقياتِ نيکو بود فرمود تا يکی از مرد ِ م پا کدامن و نيکوکردار را از صفت عدالت و
راست کرداری و اخلا ِ ق نيکو برخوردار کرده بەاو ياری کند تا با درو غپرستان و خشم آوران و
ستم پيشگان بەمبارزه برخيزد. اَرتَە گفت کە چنين مأموريتی بايد بەکسی سپرده شود کە
نيرومند و باعطوفت و مردم دوست و بی آزار باشد، تا مرد ِ م نيک انديش با او همراهی کنند و در
پشت سِر او با تباه کاران بەمبارزه برخيزند. پروردگار گفت کە يکی از بندگان پارسا و
نيک انديش را برای انجام اين مأموريت در نظر گرفته است و او زَرت اُشتُرَ پسر اسپيتامَە
است. گِئوش ُاروَن و اَرتَە (روح هستی و عدالت) از شنيدن اين سخن شاد شدند و با پروردگار
عهد کردند کە با همۀ توان خويش بەپاکان و نيکوکاران ياری دهند و از آﻧﻬا حمايت کنند.
چون کە زرتشت مردی تنها و بی ياور و ک متوان بود، بە وهومِنَە و خِشَترَ (من ِ ش نيکوکاری و
من ِ ش قدرت دادگرانه) فرمان شد کە زرتشت را از نيروی خويش ﺑﻬر هور سازند و او را در راه
انجام مأموريتش ياری دهند. برای اين کە سخنانِ زرتشت در ميان مردم نيک انديش مقبوليت
يابد، پرودرگار بەاو يک بيان شيرين عطا کرد تا بتواند دلهای مردم را بەشنيدن رهنمودهايش
جلب کند.



متن کامل و ادامه متن فوق در ادامه مطلب...
محمد امین بازدید : 332 چهارشنبه 08 آذر 1391 نظرات (0)

زرتشت ودي ِ نايرانی

زرتشت گويد: اَکِم اَکَە يی، وَنگوهِم اَشِم ١

نيکوکاران نيکی [بينند]، بدکاران رنج



ظهور زرتشت



به دنبال اوج گير ِ ی ستيزهای جماعاتِ قبايل ِ ی آريان، و زمانی کە کاوے ها در هم هجا با هم

در جدال برای تشکيل اتحادي ههای بزرگ بودند و آرامش و امنيت از جوامع آريايی سلب شده

بود، زَرت اُشتُرَ پسر پوروش اَسپَە از خاندان اسپيتامَە، ٢ بەعنوان پيا مآور صلح و آرامش، و

ستيزندۀ لفظی با افزون خواهيهای اميرانِ گسترش طلب و سواری خواهيهای متوليانِ دين،

ظهور کرد و پرچم مبارزۀ لفظی با کردارهای اين دو طبقه را برافراشت.

»زَرت اُشتُرَ « بەمعنای شتر زرين است. شتر در خاست گاهِ زرتشت ۔يعنی خوارزم و

بياباﻧﻬای شرق و شمال شر ِ ق فلاتِ ايران۔ جانوری بسيار سودمند بەشمار می رفت، زيرا سواری

بود، بارکش بود، شير برای تغذيه م یداد، از گوشتش تغذيه می شد، از پشمش پوشاک و چادر

ساخته می شد، و از چرمش فرش و سپر و تختِ کفش و ابزار م یساختند. بەاين علتها برای شتر

ارج و منزلتی قائل بودند...





متن کامل و ادامه متن فوق در ادامه مطلب...

تعداد صفحات : 2

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    برترین پادشاه تاریخ ایران زمین ؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 428
  • کل نظرات : 98
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 158
  • آی پی امروز : 27
  • آی پی دیروز : 47
  • بازدید امروز : 337
  • باردید دیروز : 738
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2,637
  • بازدید ماه : 8,202
  • بازدید سال : 140,312
  • بازدید کلی : 2,525,806